Photobucket

::Falsafah Pendidikan Malaysia::

Photobucket
Pendidikan di Malaysia adalah suatu usaha berterusan ke arah memperkembangkan lagi potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Usaha ini adalah bagi melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran masyarakat dan negara.

::Ukhuwwah Selamanya::

Wednesday, April 22, 2009

Jahil Teknologi???



Seorang penebang pokok yang telah menebang pokok selama 35 tahun diberitahu bahawa dia boleh menebang 5 batang pokok sehari sekiranya dia menebang menggunakan 'chain saw'. Berbanding cara lamanya dengan menggunakan kapak dan tali, dia hanya dapat menebang sepokok sahaja. Gembira dengan perkhabaran ini, dia pun terus pergi ke sebuah kedai mesin untuk membeli 'chain saw'.

Keesokan harinya dia pun mencuba mesin barunya tetapi hanya mampu menebang sebatang pokok sahaja. Keadaan ini diberitahu kepada isterinya apabila pulang ke rumah. Isterinya berkata, " esok awal pagi awak pergi menebang dan pulang lambat sedikit." Lalu dituruti pesan isterinya itu tetapi hasilnya cuma dua batang sahaja dapat ditebang dengan kepenatan yang amat dahsyat.

Keesokan harinya dia membawa mesin itu ke kedai dan berkata, " awak kata saya boleh tebang lima batang pokok sehari, tapi saya hanya dapat tebang satu hingga dua batang sahaja."
Jurujual pun menjawab, " biar saya periksa dulu." Lalu ditariknya tali dan mesin 'chain saw' itu pun hidup dan berbunyi dengan kuatnya.
Penebang pokok itu berkata," eh, gergaji ini boleh hidup rupanya?"

(Koleksi Kisah Ceria Pengasuh Akhlak Mulia )

p/s: teknologi akan bermanfaat jika kita peka dengan perkembangan tersebut. =)

0 Comments:

Post a Comment